Na ruské motorkáře by platila nulová publicita MÉDIA / PR

Je zajímavé, že průjezdy cizích kolon přes území České republiky vyvolávají tak silné emoce. Američtí Dragouni dokázali Čechy rozdělit na dva zdánlivě nesmiřitelné tábory. Nebo to byla šikovně odvedená PR práce obou stran? Všechno ovšem jako obvykle skončilo u piva, hokeje a silných řečí. Naštěstí se ani jedna strana nesnížila k něčemu, co by ohrozilo naši pověst člena NATO nebo snížilo kredit českých vojáků zasahujících v misích v různých konfliktních částech světa. Aspoň že tak!

Na rozdíl od amerických Dragounů jsou Putinovi motorkáři jiná káva. Nic proti oficiálnímu motivu jejich cesty Evropou, tedy připomínce 70 let od konce druhé světové války. To je každého věc. Všechno ostatní už je ale docela průšvih.

Stačí se podívat na pozadí vzniku a působení nejstaršího motorkářského gangu v Rusku – výpalné, rvačky, odvážení lidí do lesa. Napadá mě slovo mafie. Postupné obracení se jejich vůdce a zakladatele Alexandra Zaldostanova k církvi a Putinovi, nacionalistická rétorika nebo aktivní podpora obsazení Krymu Ruskem je pak volbou z nutnosti. Kriminální chování by vám v západní Evropě neprošlo, v Rusku ale můžete při sázce na správné koně dostat i vyznamenání.

Celé to připomíná PR kampaň, pod kterou se nechce její zadavatel oficiálně podepsat. Sám Zaldostanov přezdívaný „chirurg“ je uváděn jako zdatný PR konzultant mimo jiné právě ve vztahu ke Kremlu a ortodoxní církvi. Jaké jsou jeho případné další zásluhy v oboru nevím, a přiznám se, že to snad ani vědět nechci.

Nemám po ruce žádné rychlé průzkumy veřejného mínění, ale ruští Noční vlci nejspíš nebudou u české populace sbírat příliš vysoké hodnocení. Tedy prozatím. Při troše PR podpory by se spanilá jízda Putinových hochů mohla jevit jako oprávněný „trucpodnik“ východu proti západu nebo jako oslava silného řešení proti slabé diplomacii. Jako revolta Slovanstva proti dekadentní společnosti závislé na televizi lidských práv…

Ale už dost. Ještě chvíli přemýšlení nad touto „estrádou“ a začal bych vymýšlet komunikační strategii ruských motorkářů při průjezdu Českem. Snad to proboha nikoho nenapadne! V tomto případě totiž platí, že čím méně publicity, tím lépe. Ještě že máme ty prodloužené víkendy, chalupy a hokej.


MAREK STRÁNSKÝ vystudoval Fakultu sociálních věd UK, obor politologie, a absolvoval roční studijní stáž na Carleton University v Ottawě. V roce 2003 získal titul Ph.D. na FSV UK. Od roku 1995 působil ve firmě Burson-Marsteller jako Account Manager v oblasti korporátní komunikace a Public Affairs. Od prosince 1998 působí v AMI Communications, kde pracuje pro klienty v oblasti zdravotnictví, IT a telekomunikací a FMCG. Zaměřuje se především na korporátní a krizovou komunikaci a strategické poradenství. Je předsedou představenstva AMI Communications Group SE a největším akcionářem skupiny AMI Communications. V roce 2002 byl zakládajícim partnerem Public Affairs agentury PAN Solutions, která patří mezi lídry na trhu v oblasti PA. Ve volném čase se věnuje historii a studiu totalitních režimů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>