Brexit, Wahl, Austritt, EU, Großbritannien, Europa, Referendum, England, EU-Austritt, Ausstieg, Beziehung, Grafik, Illustration, Abhängigkeit, aussteigen, Gefahr, Problem, Entscheidung, Entschlossenheit, Europäische Union, Fahne, Flagge, Individualität, Integration, Isolation, Krise Minderheit, Politik, negativ, Regierung, Skepsis, Souveränität, Unsicherheit, verlassen, Konzept, Veränderung, negativ, Brixit, Darstellung, Abbildung, Bruch, 3D, aktuell, Graben, Abgrund, auseinanderbrechen, exit, Zukunft, zerbrechen, Kollaps O světě

Od prvních zpráv o výsledcích referenda k vystoupení nebo setrvání Británie v Evropské unii je jasné, že hlasování zaskočilo především samotné obyvatele ostrovního království.  „Opravdu odcházíme?“, ptají se Britové. „Netušil jsem, že to takhle může dopadnout“, překvapeně reagují další. Krásná ukázka toho, že s přímou demokracií si není radno zahrávat.

Na první pohled těsný výsledek, kdy pro Brexit hlasovalo 51,9 procent voličů, přitom zase úplně o prsa nebyl. V konkrétních číslech stoupenci Brexitu na svou stranu přilákali o 1,3 milionu voličů více než protistrana. To vůbec není malá skupina, je to jako byste přemluvili navíc celé Estonsko. Řečeno v marketingové řeči – jde o početnou cílovou skupinu, na kterou se rozhodně vyplatí orientovat reklamní, v tomto případě předvolební kampaň. Nebo možná spíše kampaň produktovou. Jsem si totiž jistý, že kdyby se k lákání voličů oba tábory postavily tak jako to běžně dělají mobilní operátoři, mohla být povolební kocovina Britů snesitelnější.

Zrovna u operátorů totiž najdete srovnání nejrůznějších služeb, tarifů a produktů v podobě, o jaké si stoupenci i zastánci Brexitu mohou nechat jen zdát. Marketingová oddělení velkých nadnárodních firem si nejednoznačný výklad ani rozpaky po skončení reklamní kampaně nemůžou dovolit. Inzerované zboží musí být dostupné, jinak je to všechno na nic.

Britové dali více na emoce než na argumenty. Ne že by na emocích reklama nestavěla, ale je rozdíl, jestli se uvážete na dva roky k placení mobilního tarifu „Rodina PLUS“ nebo mávnutím ruky vyšlete jednu z největších ekonomik světa na dost nepředvídatelnou dráhu. I když je fakt, že hlava nakonec může člověka rozbolet v obou případech.


MAREK STRÁNSKÝ vystudoval Fakultu sociálních věd UK, obor politologie, a absolvoval roční studijní stáž na Carleton University v Ottawě. V roce 2003 získal titul Ph.D. na FSV UK. Od roku 1995 působil ve firmě Burson-Marsteller jako Account Manager v oblasti korporátní komunikace a Public Affairs. Od prosince 1998 působí v AMI Communications, kde pracuje pro klienty v oblasti zdravotnictví, IT a telekomunikací a FMCG. Zaměřuje se především na korporátní a krizovou komunikaci a strategické poradenství. Je předsedou představenstva AMI Communications Group SE a největším akcionářem skupiny AMI Communications. V roce 2002 byl zakládajícim partnerem Public Affairs agentury PAN Solutions, která patří mezi lídry na trhu v oblasti PA. Ve volném čase se věnuje historii a studiu totalitních režimů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>